الف) حجر آیه 39 قال ربّ بما اغویتنی لَاُزَیّنَنَّ لَهُم فی الارض و لاغویّنهم اجمعین. ترجمه:شیطان گفت خدایا بسبب آنکه مرا گمراه کردی، هر آینه برای مردم، آنچه در زمین است، زینت می دهم تا ایشان را گمراه کنم.
ب) نحل آیه65 فَزَیّن لهم الشیطان اعمالهم فهو ولیهم الیوم و لهم عذاب الیم. ترجمه:پس شیطان، اعمال مردم را بر ایشان زینت داد تا بر ایشان مستولی شود و در چنین زمانی، ولیّ آنها می شود و کسانیکه ابلیس ولیّ و سرپرستشان شود، به عذاب دردناک مبتلا خواهند شد.
ج) زیّن الناس حبّ الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذهب و الفضه و الخیل المسومه و الانعام و الحرث ذلک متاع الحیوة الدنیا و الله عنده حسن المأب. ترجمه:زینت داده شد(با مباشرت ابلیس)برای انسانها، محبت به شهوات و خواسته های آنان در زنها و در پسرها و اولاد و اموال ایشان و. . . (تا بوسیله آنها امتحان شوند)
د) انعام43 فلولا اذ جائهم بأسنا تضرّعوا ولکن قست قلوبهم و زیّن لهم الشیطان ماکانوا یعملون. ترجمه:پس چرا آن زمان که عذاب ما، ایشان، را گرفت تضرع نکردند؟ زیرا قساوت دلهایشان، مانع تضرع ایشان گردید و دلیل این قساوت، زینتی بود که شیطان بر ایشان به آنچه می کردند، قرار داد.
نتیجه این آیات شریفه، این است که یکی از روشهای شیطانی، این است که با زینت دادن اعمال و کارهای خلایق، در ترد ایشان، ایشان را به قساوت و ظلمت کشانده و در نهایت آنها را با داراییهایشان سرگرم و دلخوش می کند و با این غفلت آنها را به گمراهی و گناه می کشاند و سپس ولایت ایشان را به عهده می گیرد و بدیهی است که کسی که شیطان سرپرستش گردد، در عذاب الهی خواهد بود و نکته مهم این است که به دلیل تاریکی و پوچی و سخافت ایشان گمان دارند که بهترینها هستند و بهترین اعمال را انجام داده اند آنجا که می فرماید: