یک مورد وقتی که خواست فرزندش اسماعیل را به امر خداوند قربانی کند ، ابلیس آمد به هاجر گفت که ابراهیم میخواهد اسماعیل را سر ببرد وباین صورت خواست که مانع امتثال واطاعت ابراهیم علیه السلام در امر خداوند شود .واین سه موضعی که حجاج باید رمی کنند ، همان مواضعی بوده که ابلیس ظاهر گشت بر ابراهیم علیه السلام و خواست او را وسوسه کند که آنحضرت بامر خدا او را سنگ زد و دور کرد و این یک سنت ابراهیمی در حج واجب گشت .
مورد دیگر زمانی بود که وقتی خواستند ابراهیم را بر منجنیق بگذارندو او را در آتش نمرود ،بندازندآنچنان حضرت ابراهیم علیه السلام سنگین شد که چهل نفر هم نتوانستند او را پرتاب کنندخواستند از این عمل منصرف شوند ؛
ابلیس بصورت مردی ظاهر گشت وگفت من میدانم علت سنگینی ابراهیم چیست ؟ ثقل و سنگینی ابراهیم ، ملکوتی است چون گناه نکرده است و اگر زنی را بیاورید که به نگاه ریبه و گناه باو ؛نظر کند ؛ثقلش میرود و پرتاب می شود . اما هر چه کردند و زنی زیبا آوردند ،نتوانستند او را وادار به این نگاه آلوده کنند .
پس خواستند از پرتابش به آتش منصرف شوند ، باز ابلیس گفت که راه دیگری هم هست و آن اینکه مقداری از موی ابراهیم را گرفته و به طناب منجنیق ببندید ، و این چنین کردند واو را در آتش پرتاب نمودند .
اینک بشنوید از مقام توکل ویقین آنحضرت که دربین راهی که پرتاب میشد در هوا فرشته الهی موکل به بادهای دنیا آمد و گفت که ابراهیم از من کمکی میخواهی ، گفت از تو نه .پس چه ؟ فرمود : حسبی الله .سپس فرشته موکل به آب وباران آمد و گفت ابراهیم با من حاجتی داری؟ فرمود نه گفت پس چه مگر آتش را در زیر پایت نمبینی ؟فرمود : حسبی الله .سپس جبرئیل علیه السلام آمد و گفت :ابراهیم از من خواسته ای داری ؟ فرمود : نه گفت :پس چه ؟ فرمود :حسبی الله در این حال حق تعالی فرمود :ای ابراهیم من تو را امر میکنم که مرا بحق پنج تن آل عبا که بهترین خلایق هستند بخوانی تا تورا نجات دهم .پس حضرت ابراهیم علیه السلام عرضکرد :
الهی یا حمید بحق محمد یاعالی بحق علی و یا فاطربحق فاطمه یا محسن بحق الحسن و یا قدیم الاحسان بحق الحسین علیهم السلام الا نجّیتنی ابراهیم من نار نمرود ، که در این زمان خطاب شد :
یا نار کونی بردا و سلاما علی ابراهیم ، از حضرت حق رسید وآتش گلستان گردید .
باز ابلیس به شیطنت خویش ادامه داد ودر بین مردم شایع کرد علت اینکه آتش ابراهیم را نسوزاند این بوده که او آتش را می پرستیده وشما هم اگر آتش پرست شوید شما را نمیسوزاند از آن بعد عده ای از مردم پرستش آتش را انتخاب نمودند و این چنین به گمراهی افتادند .